Sobota, 13 července, 2024

Citroën BX 4TC – Dokonalá nedokonalost na prodej za šílenou částku

Všechno špatně je ale k něčemu dobré. Právě neúspěch v době vzniku mu přeje právě teď, dekády později. Jeho cena roste do astronomických výšin.

Citroën BX 4TC patřil do nejslavnější kategorii v historii rallye, a přesto málokdo o něm slyšel. Zmizel tak rychle, jak se objevil, zastíněný úspěchy a charismatem jeho úspěšnějších konkurentů. Jedná se o projekt, který byl od samého začátku odsouzen k neúspěchu. Citroën neměl rozpočet na to, aby postavil auto s motorem uprostřed, podobně jako například spřízněný Peugeot 205 T16. Jako základ tedy zvolil BX s patřičnými úpravami. Pod kapotou byl podélně uložen 2,2litrový motor Simca-Chrysler s výkonem bezpečnějších 380 k, původně však 405 k. K tomu musely výrazně prodloužit přední část karoserie, čímž narušily rozložení hmotnosti. Tady nepomohl ani pohon všech čtyř kol, auto bylo strašně těžké na čumák. Po několika startech zakončenými neúspěchy se Citroën rozhodl závod opustit.

Po BX 4TC tak zůstala jen trpká kombinace smutku a znechucení. Jenže, zůstalo ještě i cenné dědictví, v podobě 62 (jiný zdroj uvádí 68) kusů se silniční homologací, ze kterých se dodnes údajně zachovalo asi 30.
Povinná homologační série 200 kusů už ani v době vzniku nešla prakticky vůbec na odbyt kvůli vysoké ceně. Motor byl podobně jako u sportovní soutěžní verze N9TE 2,2L a generoval výkon 200k při 5250 ot.min-1 s maximálním točivým momentem 294 Nm při 2250 ot.min-1. Civilní verze měla pohon všech kol a samozřejmostí byl hydropneumatický podvozek. Po skončení skupiny B se automobilka rozhodla zpětně odkoupit vozidla a je i sešrotovat, především kvůli problémům se spolehlivostí.

Další články autora

Comments

- Komerční sdělení-PR články

Nejnovější články